הורים ותלמידים יקרים,

תפקידי כיועצת חינוכית לסייע לתלמיד כפרט ולבית-הספר כמערכת חברתית ארגונית, במטרה להביא לתפקוד מיטבי ולמיצוי מרבי של הכוחות הטמונים בהם, באווירה תומכת ומקבלת.
אני מסייעת לצוות החינוכי ביצירת אקלים חינוכי מיטבי, בו כל אדם המגיע לביה"ס יוכל להרגיש בטוח ומוגן, שייך, אהוב ובעל ערך. בעיניי זהו הבסיס הדרוש לפרט על מנת להיות פנוי ללמידה ולמצות את הפוטנציאל הטמון בו. אחד מתפקידי היועצת הוא לקדם את הדיאלוג של התלמידים בינם לבין עצמם ובין המורים לתלמידים, כך שהמורים יוכלו להיות מבוגר משמעותי לילדים והם יפנו אליהם כשמשהו מעסיק או מטריד אותם.
היועצת היא כתובת לנושאים שונים ומגוונים אך מוקד עיסוקה הוא פיתוח שפה רגשית הכוללת העצמה בקרב כל באי בית הספר. המטרייה הרחבה של תחומי האקלים החינוכי המיטבי, גם היא בתחום עבודתי.
היועצת היא חלק מצוות פרט המונה את מנהלת ביה"ס, הפסיכולוגית, ומורות שילוב.
מעגלי תחום הייעוץ מגוונים מאוד וכוללים עבודה פרטנית ומערכתית, אנסה להדגים בתמציתיות כיצד הם באים לידי ביטוי בבית ספר "הרצל":
מעגל המניעה הוא המעגל בו היינו רוצים לעסוק כל העת, מעגל זה כולל תוכניות התפתחות ואקלים הפועלות בכיתות ושאותן אני מלווה כיועצת תוך קיום סדנאות והנחייה פרטנית לצוות. דוגמה מתחום זה היא שיעורי "כישורי חיים" ומפגשי "מעגלי שיח" המקדמים מוגנות ועיסוק בתכנים התפתחותיים המותאמים לכל שכבת גיל (בשכבה הבוגרת נכנסים גם תכנים של חינוך למיניות, מניעת עישון ומניעת שימוש באלכוהול) וכן "דיאלוג מורה-תלמיד". בנוסף, בכל שנה אני מלווה קבוצת תלמידים משכבת ו' "היועצים הצעירים" אשר מסייעים בהעברת תכנים חברתיים וייעוציים בכיתות השונות.

מעגלי התגובה הם הנושאים העולים מתוך צורך ולאו דווקא כשלב התפתחותי דוגמת כישורי חיים, כאן קיימת עבודה פרטנית וקבוצתית בצד מערכתית. הצורך יכול לבוא לידי ביטוי כילד מתקשה ומאתגר הזקוק לתוכנית התערבות אישית, ילד החווה משבר משפחתי או אף קשיי פרידה בבוקר, כיתה החווה תופעה חברתית שלילית דוגמת חרם וכדומה. אלה המקומות בהם אני כיועצת נכנסת לתמונה אם בשיחות אישיות עם תלמיד/ קבוצה או פעילות בכיתה ואם במסגרת סיוע למחנכת לבנות תוכנית התערבות לילד או כיתה.

בעבודה הייעוצית – טיפולית מתקיימת התערבות פרטנית עם ילד או עם קבוצת ילדים לאורך מספר פגישות. וכן, מקרי חירום כשמם כן הם, מקרים בהם השגרה נקטעת באירוע שלילי ולא צפוי.  גם כאן יכול להיות מדובר בסיוע לפרט אך פעמים רבות נדרשת התערבות בקרב הסביבה. דוגמאות להתערבות מסוג זה יכולות להיות למשל התמודדות עם אובדן במשפחה הגרעינית או מקרים של פגיעה והתעללות.

חלק מהותי ורב היקף מעבודתי כיועצת הוא עם המשפחות. רוב התיאוריות כיום מקבלות את ההנחה כי המשפחה היא ארגון והילד הוא אחד מהחברים בארגון זה. גם התפיסה הקהילתית של בית הספר מעודדת פגישות חשיבה משותפות ולעיתים הפנייה לגורמי מקצוע אחרים כאשר מתעורר קושי בתפקודו או רווחתו של ילד.

חשוב לי להוסיף ולומר כי, אני פה לרשותכם לא רק בעיתות מצוקה וקושי. אתם מוזמנים ליצור קשר בכל התלבטות או צורך בהיוועצות גם על הדברים שבשגרה וגם על חוויות יומיומיות.

אל תישארו לבדכם. מזמינה אתכם לפנות להיוועצות, לחשיבה משותפת ולקבלת עזרה במידת הצורך.

שלכם,
מיכל וולפיש-עוז
יועצת בית הספר

ניתן לפנות אלי בדרכים הבאות:
אני נמצאת בבית הספר בימי א', ג', ה', ו'

  1. דרך מזכירות בית הספר 04-8383754 להשאיר הודעה עם מספר הטלפון אליו אוכל לחזור.
  2. ניתן לפנות אליי באופן אישי ולקבוע פגישה 0544-633828
  3.   ניתן לפנות אל מחנכת הכיתה ולבקש פגישה עם היועצת (ממליצה תמיד לשתף את המחנכת בכל התלבטות ושהפנייה אליי תהיה לאחר שיחה והוועצות עם מחנכת הכתה)

גורמי עזרה נוספים:
פסיכולוגית בית-הספר: הגב' טלי פישר
פסיכולוגית בית-הספר שייכת לשירות הפסיכולוגי- חינוכי בחיפה. (שפ"ח)
הפסיכולוגית עובדת בשיתוף פעולה עם הגורמים הטיפוליים של בית-הספר ומחוצה לו.
היא מהווה גורם מייעץ למערכת הבית-ספרית וכתובת לטיפול לתלמידים ולהורים.

דרכי פנייה:
דרכי הפנייה לפסיכולוגית בית-הספר יכולות להיעשות באמצעותי- או ישירות לשירות הפסיכולוגי בחיפה.

קישורים לאתרים ומאמרים חשובים:

המעבר מהגן לכתה א'- אתר משרד החינוך

מאמר- המעבר ממסגרת הגן לבית הספר, גשר או משבר?

לעבור בשלום את גיל ההתבגרות

גיל ההתבגרות- לאן נעלם הילד המתוק שלי? (מאמר ב ynet)

מידע אמין על מין

לקות שפתית (SLI) והקשר שלה להפרעת קשב (ADHD), דיסלקציה ומוטוריקה (DCD)
מהי לקות שפתית, כיצד לאתר אותה וכיצד לעבוד עם ילדים עם לקות שפתית. גורמים ללקות שפתית והקשר של לקות שפתית להפרעות קשב, סרבול מוטורי, לקות בקריאה, איטיות וקשיים רגשיים. לאלו אבחונים צריך להגיע ומהו הטיפול המערכתי הנכון.

אתר אגודת "ניצן"

הורות וסמכות בתקופתנו
סמכות הורית: עקרונות הסמכות החדשה נותנים דרך התמודדות המסייעת לחזק את ההורים ובאופן זה לפעול לשיפור מערכת היחסים בין ההורה לילד ולצמצם משמעותית בעיות התנהגות של ילדים ומערכות יחסים מסלימות.

10 עצות הכי טובות- סופר נני (מאמר ב mako)

10 דברים שאתם חייבים לדעת על ילדים (כתבה ב mako)

בניית סמכות הורית ב-10 צעדים (כתבה ב ynet)

"סמכות הורית מ- א' ועד ת' – חלק ראשון: מ"אהבה" ועד "הירארכיה" /לירון און- פסיכולוג חינוכי

הורות, סמכות ומתבגרים  מחברת: מרים טוראל

כללים להורות יעילה בגיל ההתבגרות / נגה בירן

הגדרות כלליות כניסה למערכת
שינוי גודל גופנים
ניגודיות